Szanowni Państwo, Udało nam się wspólnie zrealizować 7750 godzin zajęć z dzieciakami z naszej gminy! We wtorek – 26 czerwca – wszyscy spotkamy się na uroczystym podsumowaniu projektu...

Czas podsumowań!
Szanowni Państwo,

Udało nam się wspólnie zrealizować 7750 godzin zajęć z dzieciakami z naszej gminy!

We wtorek – 26 czerwca – wszyscy spotkamy się na uroczystym podsumowaniu projektu, ale już dziś chcielibyśmy przekazać opinie pedagogów prowadzących zajęcia w ramach projektu:

Zapraszamy serdecznie do Galerii – gdzie możecie Państwo podziwiać dzieci podczas zajęć oraz efekty ich pracy!

PSP w Bielinie:
Od listopada do czerwca 2012 roku w PSP im. Jana Pawła drugiego zostały przeprowadzone następujące zajęcia (w ramach projektu ,,Dobry start – lepsza przyszłość. Programy rozwojowe szkół w Gminie Rząśnik”.) Udział w zajęciach wzięli wytypowani przez nauczycieli uczniowie. Zajęcia wyrównawcze z języka polskiego i matematyki umożliwiły uczniom nadrobienie zaległości w opanowywanym materiale i na nowo wzbudziły chęć pogłębiania wiedzy z tych przedmiotów. Uczniowie klasy czwartej wzięli udział w programie nauki ortografii, sprawnego czytania, samodzielnego notowania oraz technik pamięciowych i koncentracji. W nauce ortografii pomagały zabawne rysunki, żonglowanie i skakanie na jednej nodze. Ogromną popularnością cieszyły się zajęcia z języka angielskiego w oddziale przedszkolnym i klasie III. Dzieci brały udział w scenkach dramowych, oglądały filmy i za pomocą innowacyjnych metod nauczania poznawały angielskie słownictwo. Wspólna nauka stała się okazją do wspaniałej zabawy.

Pani Barbara Włodarczyk o zajęciach z j. angielskiego:
Program zostały objęta grupa dzieci, które nie miały wcześniej kontaktu z językiem angielskim. Nadrzędnym jego celem było, aby pierwsze zetknięcie się z językiem było inspirujące i zachęcało do nauki. Realizacja zaproponowanego programu była wprowadzeniem dzieci w świat języka angielskiego w sposób zrozumiały i oczywisty dla wieku, zajęcia rozwijały ich zdolności i umiejętności językowe wykorzystując inspirujące wyobraźnię i umysł dziecka zadania. Poprzez naukę rysunkowych, wierszy, piosenek, zakresu słownictwo z danego przedziału tematycznego uczniowie aktywnie i chętnie uczestniczyli w zabawach językowych. Zajęcia poświęcone na realizację programu uważam za bardzo owocne. Barbara Włodarczyk, PSP w Porządziu w załączniku przesyłam kilka zdjęć wykonanych podczas prowadzonych zajęć. W bieżącym roku szkolnym w klasie IV realizowałam program prewencyjny. Obejmował on szeroki zakres tematyczny: od problemów związanych z konfliktami między rówieśnikami po szerokie rozumienie problemu współczesnego świata. Uważam, że jego realizacja przyczynila się do: - tworzenia pozytywnych więzi między uczniami, nauczycielami, nauczycielem-dzieckiem, rodzicem-dzieckiem; - ukazywały odpowiedzialność za własne zachowanie w stosunku do innych i za swoje czyny oraz wartości płynących z koleżeństwa i przyjaźni; - uświadamiały uczniom zalety i wady współczesnych zdobyczy cywilizacji - np. radia, telewizji, komputera. Realizacja założeń programu w pewnym stopniu wspomaga proces wychowawczy.

Pani Ewa Jechna o zajęciach plastycznych:
Zajęcia prowadzone są w wymiarze 2 godzin tygodniowo. W okresie od 2.11.2011r do 22.06. 2012r zrealizowałam 62 godziny. Na zajęcia uczęszczało 8 osób, 6 dziewczynek i 2 chłopców. Celem zajęć było pobudzenie inicjatywy twórczej dzieci, rozwijanie wyobraźni i pomysłowości, poznanie różnych technik plastycznych, oraz kształtowanie języka plastycznego dzieci. Podczas zajęć panowała luźna, przyjazna i swobodna atmosfera. Stoliki były ustawione tak, aby tworzyć jeden, duży stół. Dzieci tak siedząc widziały siebie nawzajem oraz mogły obserwować pracę innych uczniów, swobodnie rozmawiając na dowolne tematy. Uczniowie chętnie uczęszczali na zajęcia i zawsze z niecierpliwością oczekiwali tego, co będziemy robić, dopytywali jaką techniką w danym dniu będziemy wykonywać prace. Wszyscy z zapałem przystępowali do wykonywania prac. Dziewczynki były bardziej dokładne, samodzielne i twórcze, miały więcej pomysłów. Chłopcom czasem trzeba było trochę pomóc, dłużej zastanawiali się nad sposobem wykonania, mniej dokładnie wykonywali prace, ale byli z siebie zadowoleni widząc efekt końcowy. Prace były wykonywane różnymi technikami, czasem bardziej pracochłonnymi. Wszystkim bardzo się podobało malowanie na blejtramach- gotowych ramkach obciągniętych płótnem i pomalowanych podkładem, choć jak się później okazało- wcale nie takie łatwe. Różnorodność technik plastycznych: malowanie, wydzieranie, stemplowanie, wycinanie, lepienie na pewno poprawiło sprawność manualną ręki oraz koordynację wzrokowo- ruchową. Praca z różnymi materiałami plastycznymi oraz rozmowy na ten temat dostarczyły nowych wiadomości. Wspólna praca w grupie była zarówno dla uczniów jak i dla mnie wspaniałą zabawą. Prace były cyklicznie prezentowane na wystawach na korytarzu szkolnym. Wiele satysfakcji sprawiały uczniom pozytywne komentarze, zachwyty i pochwały rówieśników.

Pani Ewa Jechna o zajęciach prewencyjnych:
Zajęcia miały na celu przygotować dzieci do współdziałania z innymi, zapoznać z zasadami dbania o swoje zdrowie i bezpieczeństwo w różnych sytuacjach. Podczas zajęć uczniowie w ciekawy sposób przyswajali sobie te treści. Najbardziej podobało się dzieciom odgrywanie różnych scenek, wcielanie się w inne role. Uczniowie lubili też pracować w grupach, a także uczestniczyć w różnego rodzaju zabawach. Pod koniec roku uczniowie wiedzą jak zachować się w sytuacjach nietypowych lub niebezpiecznych i zagrażających życiu. Wiedzą, co należy zrobić w razie: pożaru, wypadku, gdy ktoś zasłabnie, znają numery alarmowe i wiedzą jak należy skontaktować się ze służbami ratowniczymi. Pamiętają, że należy zachować ostrożność w kontaktach z osobami nieznanymi. Wiedzą jak prawidłowo dbać o swoje zdrowie, odpowiednie spędzanie czasu wolnego, bezpiecznie bawić się w czasie ferii i wakacji. Pamiętają jak właściwie zachować się w grupie, być dobrym kolegą, rozwiązywać konflikty. Zajęcia prewencyjne cieszyły się dużym zainteresowaniem, zawsze była na nich wysoka frekwencja.

Pedagodzy o zajęciach informatycznych i prewencyjnych:
Celem zajęć informatycznych realizowanych w ramach projektu „Dobry start – lepsza przyszłość” było przygotowanie ucznia do świadomego korzystania z osiągnięć technologii informacyjnej. Rozwijanie praktycznych umiejętności korzystania z poznanych programów komputerowych. Ukazanie uczniom w jaki sposób komputer jest pożytecznym narzędziem w nauce, pracy, komunikacji, rozrywce. Kształtowanie i rozwijanie uzdolnień i zainteresowań w dziedzinie informatyki. Uczniowie w trakcie zajęć poznali nowe programy komputerowe, m. in. Logomocja – wykonywali różne rysunki według procedur, Photo Story –tworząc prezentacje uroczystości szkolnych, Publisher – wykonywali kalendarze, gazetki, programy do obróbki zdjęć, filmów, dźwięku. Poprzez ćwiczenia poznawali ich możliwości. Uczyli się tworzenia prostej WWW i aktualizowania szkolnej strony. Rozwijali swoje umiejętności wykorzystania Internetu w zakresie komunikacji, nauki, wykorzystania usług sieciowych w codziennym życiu. Poznali metody kompresji danych i konwersji plików. Zajęcia umożliwiły dzieciom poznanie nowych możliwości rozwijania wiedzy informatycznej. Z pewnością zdobyte umiejętności przydadzą się w dalszym ich życiu, a może przyczynią się do rozwijania zainteresowań informatycznych.

Na zajęciach prewencyjnych w gr. 5 poprzez stosowanie różnych form i metod – oglądanie filmów przedstawiających różne sytuacje szkolne, ćwiczenia praktyczne – udzielanie pierwszej pomocy, wykonywanie plakatów, przygotowanie i przedstawienie apelu (wspólnie z gr.6) -„Czyńmy dobro każdego dnia”, uczniowie byli uświadamiani o zagrożeniach zachowań negatywnych. Zajęcia miały na celu przeciwdziałać zachowaniom ryzykownym w szkole i poza nią. Uczniowie poprzez prezentowanie właściwych wzorców byli wdrażani do zachowań właściwych dla zdrowia psychicznego i fizycznego. Myślę, że takie zajęcia przyczynią się do eliminowania lub chociaż ograniczenia złych zachowań wśród uczniów. Na pewno coś w pamięci uczniów z tych zajęć pozostanie.

Pani Renata Kaczmarczyk o prowadzonych przez siebie zajęciach:
W bieżącym roku szkolnym w ramach projektu "Dobry start-lepsza przyszłość" prowadziłam zajęcia pozalekcyjne w kl. IV i dydaktyczno-wyrównawcze w kl. VI z matematyki oraz zajęcia prewencyjne w kl. VI. Celem zajęć pozalekcyjnych było rozbudzanie w uczniach zainteresowań matematycznych i zdolności poznawczych, kształcenie umiejętności logicznego myślenia i prawidłowego wnioskowania poprzez stosowanie różnorodnych form i metod pracy. Natomiast zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze to wypełnianie luk w materiale dydaktycznym, wyrównywanie braków poprzez rozwiązywanie zadań dostosowanych do możliwości ucznia, kształtowanie umiejętności określonych w standardach sprawdzianu szóstoklasisty.Zarówno zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze jak i pozalekcyjne prowadzone były nie tylko w klasie ale także w terenie, gdzie uczniowie mogli samodzielnie zmierzyć, obliczyć pole,objętość, pole powierzchni, zamieniać jednostki wyznaczonego miejsca np. boiska, komórek szkolnych,itd. Celem kształcenia prewencyjnego w kl.VI było przede wszystkim wyposażenie i wspomaganie ucznia w radzeniu sobie z sytuacjami trudnymi i zagrożeniami, które prowadzą do negatywnych zachowań. Efektem tych działań było między innymi zorganizowanie apelu, wspólnie z kl. V,pod hasłem "Czyńmy dobro każdego dnia" o o bezpiecznych zachowaniach w szkole i poza nią.Obie klasy przygotowały plakaty i gazetkę ścienną pod tym samym tytułem.

Pani Elżbieta Kamińska:
Zajęcia pozalekcyjne zintegrowane w kl. II pozwoliły pobudzić i wzmocnić motywację dzieci do uczenia się, kierowania sobą i rozwijania własnych zainteresowń i zdolności. Dały szansę na doskonalenie techniki pisania z elementami kaligrafii. Wzbogaciły słownictwo i rozwinęły twórcze myślenie. Zdobyta wiedza stała się źródłem inspiracji do własnych, ciekawych wypowiedzi, pozwoliła zwiększyć tempo i płynność czytania. Zajęcia wpłynęły na umiejętność korzystania z różnych źródeł wiedzy, właściwą organizację pracy umysłowej oraz budowania pod względem logicznym, językowym i stylistycznym różnego rodzaju wypowiedzi ustnych i pisemnych. Wpłynęły na wyższe wyniki w nauce. Zajęcia prewencyjne nauczyły rozpoznawania i nazywania uczuć przeżywanych w różnych sytuacjach, kształciły umiejętność radzenia sobie z negatywnymi emocjami i trudnymi sytuacjami. Zintegrowały grupę poprzez wzmacnianie pozytywnych zachowań. Wpłynęły na budowanie dobrej współpracy, życzliwości, akceptacji i poczucia bezpieczeństwa.

Pani Honorata Piątek:
Zajęcia z języka polskiego adresowane do uczniów kl. III i V odbywały się regularnie, zgodnie z harmonogramem i planem pracy. Różnorodne cwiczenia, gry i zabawy dydaktyczne uatrakcyjniały naukę, przeciwdziałały znużeniu, rozwijały aktywnośc uczniów i zachęcały do uczestnictwa w zajęciach. Zastosowane metody i formy pracy przyczyniały się do stymulacji procesu uczenia się. Dzieci pracowały aktywnie i twórczo, rozwijając swą kreatywnośc. Zdobywane umiejętności powodowały coraz bardziej świadome posługiwanie sie językiem ojczystym i były wykorzystywane w edukacji polonistycznej. Ponadto uczniowie mieli mozliwośc pozytywnego myślenia i obiektywnej oceny własnych umiejętności.